اعتماد به نفس

اعتماد به نفس به شما قدرت می دهد تا دنیا را فتح کنید.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس به شما قدرت می دهد تا دنیا را فتح کنید.

اعتماد به نفس داری؟ اصلا می دونی اعتماد به نفس چی هست؟ در مورد اعتماد به نفس کاذب چیزی شنیدی؟ تا حالا جملات اعتماد به نفس دهنده به گوشت خورده؟ آزمون اعتماد به نفس دادی؟ برای افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران راهکار داری؟ میدونستی با افزایش اعتماد به نفس در زنان چقدر میشه بنیان خانواده رو مستحکم کرد؟ اهمیت اعتماد به نفس در زنان رو میدونی؟ اعتماد به نفس کودکان چی؟ یا راه های اعتماد به نفس در بزرگسالان ؟
همه این سوالات رو پرسیدم تا بگم که موضوع اعتماد به نفس یه موضوع خیلی خیلی جدی هستش و منم قراره در این وبلاگ خیلی جدی و البته به زبون خودمونی و ساده " اعتماد به نفس " رو برات تعریف کنم و جواب همه سوالاتی که پرسیدم به اضافه خیلی از سوالات دیگه ای که هنوز نپرسیدم رو بدم
دوست خوبم!
منتظر پست های داغ من باش
میخوایم باهم اعتماد به نفسمون رو بچسبونیم به سقف

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

عزت نفس چیست؟

عزت نفس یا حرمت نفس (به انگلیسی: Self-esteem)، اصطلاحی در روانشناسی است که گاهی در اصطلاح با اعتماد بر نفس اشتباه گرفته میشود و حتی گاهی به جای هم استفاده میشود. عزت نفس همان بازتاب ارزیابی یا برآوردی است که یک فرد نسبت به میزان ارزشمندی خود دارد.

عزت نفس، همان باور و اعتقادی است که به فرد میگوید، تاچه اندازه انسان ارزشمندی است. در تعریف حرمت نفس عوامل بسیاری نقش دارند. به طور مثال افراد با عزت نفس بالا، معتقد است که انسان مقدّس است و به دلیل این مقدّس بودن نمی‌توان او را قربانی اعتقادهای دیگران کرد. و یا یک باور زیبا که اگر در شماهم باشد نشان از عزت نفس بالایتان دارد این است که، همهٔ انسان‌ها با هم متفاوتند؛ این اصل ثابت میکند که بین افراد مختلف با نژادها و قومیت‌های مختلف هیچ فرقی وجود ندارد و همین‌طور انسان‌ها با هم برابرند.

سومین اصل در میزان عزت نفس انسان ها، میزان خود دوستی و احساس رضایت داشتن از آنچه که هست، است. به بیانی ساده تر افراد با عزت نفس بالا میدانند که معایب و کاستی هایی دارند اما در کنار اینکه برای بهتر شدن و رفع آن معایب می کوشند باز هم به پذیرش صددرصد نسبت به خودشان رسیده اند و خودشان را با تمام معایب و ایرادهایشان باز هم دوست دارند.  تاثیر حرمت نفس خود  را در امور مختلف زندگی نشان میدهد. افرادی که دارای حرمت نفس پایین هستند در زندگی خود با مشکلات فراوان روبرو می‌شوند.

تمامی انسان‌ها به حرمت نفس و عزت نفس نیازمندند(کارل راجز).

شاید باورتان نشود اما درصد عزت نفس شما رابطه ای کاملا مستقیم دارد با احترام و ارزشی که دیگران برای شما قائل هستند. 

 

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

در مورد تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس این را بدانید که اعتماد به نفس زیر مجموعه و بخشی از عزت نفس است. در مقاله ای در سایت راز موفقیت میخواندم که، اعتماد به نفس ثمره و میوه درخت عزت نفس است. این بدان معنا است که اگر شما عزت نفس پایینی داشته باشید دیر یازود اعتماد به نفس خود را از دست می دهید . و ممکن است در یک حوزه خاص بدان دلیل که متخصص نیستید، اعتماد به نفس پایینی داشته باشید اما در مجموع انسانی باشید که عزت نفس قابل قبولی دارد. پس آنچه به عنوان اعتماد به نفس پایین ما را نگران می‌کند، عموماً (و البته نه همیشه) می‌تواند حاصل عزت نفس پایین باشد.

راستش را بخواهید بیشتر وقت ها انسان هایی را میبینم که خود را به در و دیوار می زنند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهند تا در تعاملات اجتماعی برخورد مناسبی داشته باشند اما وقتی به اعماق وجودشان نگاهی کرده و در گذشته آنها تجسس میکنیم متوجه میشویم که مشکل اصلی آنها ضعف عزت نفس رآنها است و برای تقویت آن باید فکری بکنند.

 

سوالات پر تکرار در مورد عزت نفس

 سوال اول:آیا عزت نفس انواع مختلف دارد و می‌توان از انواع عزت نفس حرف زد؟

اگر منظورتان تعریف های مختلف عزت نفس باشد، قطعاً تعریف های عزت نفس متعدد هستند. اما این‌که مثلاً بگوییم عزت نفس تحصیلی یا عزت نفس شغلی (چنان‌که برخی کتاب‌های تجاری به‌کار می‌برند) تعبیری علمی نیست.

سوال دوم: آیا عزت نفس همان حرمت نفس است؟

اصطلاح حرمت نفس معادل احترام به خود یا Self-respect است و نمی‌توان آن را مترادف عزت نفس (Self-esteem) در نظر گرفت. اما احترام به خود، یکی از مولفه‌ها و زیرمجموعه‌های عزت نفس است و طبیعتاً احترامی که برای خودمان قائل هستیم، بر روی عزت نفس‌مان تأثیر دارد.

 

چند توصیه کاربردی برای افزایش عزت نفس(100% تضمینی)

 

حالا که میدانید عزت نفس چیست و چه تفاوتی با اعتماد به نفس دارد، بیشک بهتر میتوانید برای ارتقا عزت نفس خود تلاش کنید. در ادامه به بررسی چند نکته میپردازم که به شما کمک میکند تا عزت نفس خود را بهبود ببخشید.

 

مثبت اندیش باشید، بخصوص زمانی که در مورد خودتان می اندیشید

 

تنها کسی که می‌تواند نظر شما را در مورد خودتان تغییر دهد، خودتان هستید! هیچ کس دیگری نمی‌تواند عزت نفس به شما تزریق کند. شمایید که باید با فکر کردن در مورد چیزهای خوبی که در زندگی‌تان وجود دارد و به کار گرفتن آنها ، قدم به قدم این عزت نفس را بسازید. در خودتان عادت به تفکر مثبت را ایجاد کنید و طریقه‌ی شناسایی و شکست دادن الگوهای خودویران‌گری را یاد بگیرید. خودتان مشوق خود باشید و به خود انگیزه بدهید!

 

موفقیت های خود را کوچک نشمرده و به تمام آنها افتخار کنید.

وقتی کاری را خوب انجام دادید، برایش شادی کنید! منتظر ننشینید که یک نفر دیگر به شما بگوید چقدر خوبید! خودتان به خودتان بگویید!

 

در زندگی برای خود اهداف مشخصی تعیین کنید

هرچقدر به موفقیت‌های بیشتری برسید، همان‌قدر حس بهتری در مورد خودتان خواهید داشت. هدف گذاری برای نشانه‌ گرفتن، ردیابی و شکار کردن موفقیت واقعا کارساز است. داشتن اهداف مشخص کمک می‌کند تا احساس شایستگی را در خود پرورش بدهید و از شایستگی به احساس غرور و سرانجام به احساس ارزشمندی برسید. پس از هر فرصتی برای به کار بستن استراتژی های هدف گذاری استقبال کنید!

  • ۹۹/۱۱/۲۰
  • raze ghanoonejazb

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی